Následující rok po vstupu do světa WRC je opět pouze spíše testovací sezónou, tým se účastní osmi závodů, kromě Safari všech v Evropě. Pozice týmové jedničky zůstává stejná, dvojkou se stává zkušený Luis Climent. Španělský jezdec má za sebou několik výborných výsledků v mistrovství světa produkčních vozů.
Na start soutěže se postavilo 34 vozů třídy A8, mezi nimi samozřejmě i dvě Octavie WRC. Tým Škoda Motorsport dorazil do Řecka z hlavním cílem – zopakovat výsledek z loňského roku, kdy se oba dva vozy dostaly do cíle bez technických problémů. Zároveň bylo políčeno na další případný zisk bodů do tabulky automobilek, když z předchozích čtyř závodů jich na kontě měli škodováci tři – po bodu si odvezli z Monte Carla, Keni a Portugalska.
Ve Španělsku vyšla dvojice Schwarz – Climent bodově naprázdno, ovšem i zde musíme vzpomenout na vpravdě historický milník: Armin Schwarz poprvé v historii vyhrál rychlostní zkoušku na plnohodnotném podniku mistrovství světa s vozem Škoda – stalo se na 5. RZ „Alpens - Les Llosses“ - Rally Catalunya 2000.
Ale před soutěžními posádkámi byl teď mimořádně těžký úkol – jedna z nejrozbitějších rally vůbec. Vozy Škoda si do té doby vydobyly pověst skutečně odolných aut, Shwarz byl před Acropolis jediným z předních jezdců, jenž dokázal dokončit všechny závody. Spolehlivost – to byla v té době charakteristická vlastnost okřídleného šípu, zároveň nutný předpoklad k úspěchu na řeckých tratích.
"Loni dojely oba vozy bez poruchy pouze u dvou týmů a my jsme byli jedním z nich," říká před startem soutěže Pavel Janeba. "Opět jsme udělali maximum proto, abychom se dobře připravili na tento závod. Proto věříme, že naše Octavie opět uspějí. Minulý měsíc jsme uskutečnili dva náročné testy přímo v Řecku, po Katalánsku jsme ještě zkoušeli na Slovensku.""Acropolis byla vždy tvrdou zkouškou odolnosti, letos tomu nebude jinak. První průjezdy budou hodně drsné, ty druhé už budou hodně riskantní, pokud jde o možnost poškození auta. Musíme zvolit rozumné tempo a doufat, že nám naše spolehlivost přinese dobrý výsledek," vypočítává Armin Schwarz nástrahy rally.
Jenže německý pilot vstupoval do prvního dne z virózou: "Pro mě byla tato etapa snad nejtěžším dnem mé dosavadní závodnické kariéry," poznamenal v cíli první etapy zcela vyčerpaný Schwarz. Ten ze své hotelové postele vstal až těsně před startem rally.
<{(OBR3)}>
"Již třetí den mám horečku a téměř nemohu polykat. Příjem jontového nápoje ukrutně bolí, což během tohoto závodu není vůbec dobré. Po dnešních pěti erzetách jsem naprosto vyřízený, ale věřím, že zítra ráno se budu cítit alespoň o trochu lépe," dodal německý pilot, jenž i díky výpadkům svých soupeřů přenocoval na deváté příčce. Jedním z odpadlíků byl bohužel i druhý jezdec Škody Luis Climent, jenž se se soutěží rozloučil již po třetí vložce, důvodem bylo uražené přední kolo.
Sedm náročných testů druhého dne zvládl Schwarz opět bez problémů na rozdíl od několika jeho soupeřů, kteří doplatili na zrádnost řeckých tratí a museli ze závodu odstoupit. I díky tomu se tovární jednička týmu Škoda posunula na šesté místo průběžné klasifikace!
"V krku mě už tolik nebolí, a tak mohu snadněji pít a jíst. I když již začínám postupně získávat ztracenou energii, stále se cítím slabý a extrémně unavený," řekl v cíli druhé etapy ve městě Itea vyčerpaný Schwarz.
"Hodně mi dnes pomohlo rozhodnutí komise organizátorů o zrušení pravidla, že během soutěže musí všechny posádky nosit žáruvzdorné kombinézy. Teploty ve voze dosahují až 50 stupňů Celsia, což během soutěže způsobuje dehydrataci a únavu. Tričko a krátké kalhoty jsou tak pro všechny mnohem pohodlnější. Opět jsme zvolili rozumné tempo, které nám na rozdíl od konkurentů umožnilo dokončit druhou etapu. Když jsem se dnes odpoledne v servisu podíval kolem sebe, nechtělo se mi uvěřit, že jsem teprve v polovině soutěže. Taková je ale Acropolis Rally."
<{(OBR4)}>
"Auto dnes fungovalo bez vážných nedostatků až na problémy s diferenciály. V posledním servisu mi ale tým mechaniků všechny vymění, abych zítra mohl opět vyrazit na trať," poznamenal Schwarz na konci druhého dne rally.
Do třetí etapy nastupovalo pouze šest továrních vozů z celkového počtu čtrnáct, které nastoupily na start. Mimo hru už byly značky Mitsubishi, Seat a Hyundai.
V závěrečném dni byl úkol pro jezdce Octavie WRC jasný – neudělat chybu a dovézt auto v pořádku až do cíle. To se nakonec povedlo, Armin Shwarz dojel i díky výpadku dalšího ze soupěřů na pátém místě absolutně a připsal si tak doposud nejlepší výsledek se Škodou.
<{(OBR5)}>
"První den jsem to chtěl několikrát vzdát," připustil naprosto vyčerpaný Schwarz. "Nevím přesně jak, ale nějakým zázračným způsobem jsem první den přežil. Navíc mi nemoc napomohla zvolit rozumné tempo, které jsem mohl v následujících dnech rozumně zvyšovat. Se spolehlivým vozem jsem rallye úspěšně dokončil. V druhé polovině soutěže jsem mohl ještě podstatně zrychlit, ale raději jsem volil opatrnější jízdu s cílem pro značku získat co nejlepší výsledek. To se mi nakonec zdárně podařilo. Místy jsem cítil, že skáču z jednoho kamene na druhý, ale taková je již Řecká rally. Škoda Octavia WRC soutěž dokončila bez vážných mechanických poruch, a to jasně ukazuje na její stabilní výkon a spolehlivost," prohlásil spokojený Armin Schwarz v cíli rallye.
"Jsem moc rád, že se Arminovi podařilo zajet takový skvělý výsledek, obzvláště když byl během první poloviny rallye tak nemocen. Armin byl pro nás velkou motivací a toto umístění si právem zaslouží. Rally je ale tradičně týmovou záležitostí, a tak mistrovské body zaslouženě patří i celému týmu, který během testů a samotné rally odvedl maximální výkon. Podařilo se nám postavit spolehlivé auto, které zde odolalo všem nástrahám a ničivým přírodním elementům. Acropolis je vždy velice náročnou soutěží a zde získané body jsou pro mladoboleslavskou značku tou nejlepší vizitkou," dodal spokojený Pavel Janeba.
<{(OBR6)}>
Výsledky 47th Acropolis Rally 2000:
1. McRae/Grist (Ford Focus WRC) 4:56:54,8 hod
2. Sainz/Moya (Ford Focus WRC) + 23,1 sec
3. Kankkunen/Repo (Subaru Impreza WRC) + 6:38,3 min
4. Arai/Freeman (Subaru Impreza WRC) + 7:40,8 min
5. Schwarz/Hiemer (Škoda Octavia WRC) + 9:11,0 min
6. Bakhashab/Willis (Toyota Corolla WRC) + 12:54,9 min
7. Richelmi/Barjou (Subaru Impreza WRC) + 13:33,3 min
8. Dor/Breton (Subaru Impreza WRC) + 13:59,8 min
9. Delecour/Grataloup (Peugeot 206 WRC) + 15:12,3 min
10. Papadimitriou/Petropoulos (Subaru Impreza WRC) + 16:21,6 min
11. Pozzo/Ortiz (Mitsubishi Lancer Evo VI) + 21:57,0 min
12. Trelles/del Buono (Mitsubishi Carisma GT) + 23:09,8 min
13. Stohl/Muller (Mitsubishi Lancer Evo VI) + 23:52,9 min
14. Ferreyros/Saenz (Mitsubishi Lancer Evo VI) + 26:22,3 min
15. Yazici/Bodur (Toyota Corolla WRC) + 29:52,5 min
Fotografie z 47th Acropolis Rally 2000 si můžete prohlédnout ZDE.
Sestřih z 47th Acropolis Rally 2000:
Zdroj: Motormix.cz, skoda-auto.cz
Foto: Škoda
Miloš Rybář