English versionDeutsch version
Polska 	zwolnienieMagyar változat
??????? ??????Versión en espa?ol
Rally-Mania.cz

/ Zpět na přehled článků

Argentina - Latvala: Bylo by hezké, kdybych znovu bojoval s Loebem

Zařazeno : MS0804

15.03.2008 12:32
Tisknout článek
Kategorie : WRC; zobrazeno : 3915x


Jari-Matti Latvalovi se vstup do sezony 2008 náramně vydařil. V průběhu tří prvních měsíců v roli továrního jezdce Fordu dokázal dvaadvacetiletý Fin vybojovat své první vítězství v soutěži mistrovství světa.
Stal se tak nejmladším jezdcem historie, kterému se to povedlo a za dalším triumfem směřoval hned na následující soutěži v Mexiku, kde jej o úspěch připravila porucha turbodmychadla. Ta Latvalu odsunula na konečné třetí místo. Před Argentinskou rally ztrácí Latvala na vedoucího muže průběžné klasifikace mistrovství světa jezdců jen šest bodů a jeho výkony jsou největším překvapením dosavadního průběhu sezony. V Mexiku obdivovali jeho počínání kromě jiných i úřadující mistr světa Sébastien Loeb a Latvalův týmový kolega u Fordu Mikko Hirvonen. Překvapuje vás, čeho jste v úvodu sezony dosáhl, nebo jste tajně doufal, že to takhle půjde? "Určitě jsem překvapený jak tím, že jsem dokázal vyhrát už letos ve Švédsku, tak svou rychlostí v Mexiku. Věděl jsem, že by se nám ve Švédsku mohlo dařit, a doufal jsem, že bychom snad mohli bojovat o stupně vítězů, ale že jsme vedli od samého začátku a po celou rally, to jsem nečekal. Před Mexikem jsem si říkal, že by dobrým výsledkem bylo umístění v pětici nejlepších a snad boj o stupně vítězů, ale opět jsme po první etapě vedli." Co bylo tím vůbec nejlepším na triumfu ve Švédsku? "Vyhrát soutěž bylo obrovským zážitkem, ale nejlepší na tom bylo, že jsem překonal rekord svého idolu Henri Toivonena z roku 1980 a stal se nejmladším vítězem soutěže v historii MS rally. Jeho rekord vydržel více než 27 let, proto to pro mě je tak významné." Když se ohlédneme a vrátíme se k vašemu debutu v MS při Britské rally 2002, jak moc jste se od té doby změnil jako člověk i jako jezdec? "Jako jezdec jsem poměrně hodně změnil svůj styl. V roce 2002 jsem jel 'starým' stylem a ztrácel jsem hodně času jízdou bokem, 'skandinávskými překmity' a podobnými věcmi. Bylo to divácky hodně atraktivní, ale nebylo to rychlé. Pak jsem začal hledat, co bych měl změnit, abych byl rychlejší. Jezdil jsem s různými vozy, ať šlo o Super 1600, skupinu N a spoustou WRC a začal jsem se učit 'moderní' způsob soutěžního řízení, kdy jedeme skoro stejnou ideální stopu jako okruhové vozy, hodně rovně, brzdíme rovně a až pak zatáčíme. Žádné přílišné rozkývání vozu. V rally samozřejmě někdy musíte jet bokem a je to dobře kvůli divákům, ale musí to být přirozená jízda bokem nevynucená tím, že by to tak udělal jezdec. Pokud se týká mého osobního vývoje, v roce 2002 jsem byl velmi mladým jezdcem bez zkušeností, jen plný nadšení a odhodlání snažit se jet rychle. Tehdy mi nedocházelo, že musím nasbírat více zkušeností, abych udělal krok vpřed. Jen jsem se snažil jet rychle a bylo z toho samozřejmě několik havárií. Tyto roky mě naučily hodně." V čem je největší rozdíl mezi závoděním pro tým Stobart a reprezentací továrního týmu Ford? "Nejdůležitější je, že teď mohu hodně testovat. Pokud se nepletu, loni jsme absolvovali tři kompletní testovací dny a tři novinářské, takže celkem asi šest dní. Letos jich bude přibližně dvacet. Jiné je také auto. Mezi Focusem specifikace 2006 a 2007 není jeden velký rozdíl, ale je spousta drobností, kterých si všimnete ve vysokých rychlostech. Pokud jste v továrním týmu, je také neskutečné, jaké podpory se vám dostává. Mým úkolem je jet a pokusit se dosáhnout dobrého výsledku a všichni se snaží usnadnit mi mou práci. Navíc auto je naprosto skvělé. Vše je na maximální hranici možností." Na tratích Mexické rally jste sváděli naprosto otevřený duel se Sébastienem Loebem. Mluvili jste spolu před rychlostními zkouškami? "Ano, docela jsme si povídali. Před první sobotní rychlostní zkouškou jsem mu řekl, že se cítím jako hladový lev připravený ke skoku a že pojedu s tímto pocitem. Po erzetě za mnou přišel Sébastienův navigátor Daniel Elena a ptal se mě, kde že prý ten lev byl. Řekl jsem mu, že jsem ho neviděl! Většina jezdců si společně povídá, když máme čas. Mluvíme o pneumatikách, nastavení, pocitech a podobně. Pro mě to je jedna z nejhezčích věcí na automobilových soutěžích." Loni jste v Argentině dojel čtvrtý, což byl tehdy váš nejlepší výsledek v MS. Jak byste chtěl v Argentině dopadnout letos? "Loňské čtvrté místo bylo velice dobré, ale letos se samozřejmě pokusím, abych byl ještě výš. Podobně jako do Mexika jedu i do Argentiny s tím, že se budu snažit bojovat o umístění mezi třemi nejlepšími, ale bylo by hezké, kdybych znovu dokázal bojovat se Sébastienem." Zdroj: Wrc.com Foto: BP Ford ZdeněkZ

/ Zpět na přehled článků

/Související články

Rychlé hledání
ČSOB Pojišťovna
Nejvýhodnější povinné ručení online. s 10% slevou
Srovnejto.cz - výhodné pojištění vozidel s možností porovnání
Nejlevnější povinné ručení online od největšího poskytovatele online pojištění v ČR - ePojisteni.cz.
Najděte si nejlevnější operativní leasing pro soukromé osoby snadno a rychle.
Kalkulačka povinného ručení - ušetřilo s námi 91 % řidičů, buďte mezi nimi i Vy.

/COLIN McRAE SUBARU IMPREZA WRC97 ONBOARD

/ Další video...