První soutěž sezóny MS 2017 je za námi. Na tom by nebylo nic zvláštního, pokud by se v MS nepředstavily nové výkonější vozy WRC a díky odchodu Volkswagenu se zásadně nepřeskupily jezdecké sestavy továrních týmů. Co Monte Carlo naznačilo?

Co ukázalo Monte Carlo 2017?
První letošní soutěž MS 2017 je za námi. Premiéra nových speciálů WRC sice nezačala podle představ, když po nehodě Haydena Paddona na RZ1 zemřel fanoušek stojící na naprosto nevhodném místě. Tento incident ale neměl nic společného s novými speciály WRC. Nové vozy oslnily svým bodykitem. V tomto směru přitahovala největší pozornost Toyota a Citroën. Hlavně vůz francouzského výrobce má přední spoiler velmi nízko a auto na některých RZ připomínalo spíše sněžný pluh. Pilotům často létal bordel přímo na čelní sklo. Fanoušci si jistě vzpomenou na Mini WRC, kterému vždy voda v brodech šla "přes čumák". Podobně na tom zřejmě budou i Kris Meeke, Craig Breen a Stephane Lefebvre.

Co ukázalo Monte Carlo 2017?
Nárůst výkonu byl znát hlavně na suchých asfaltových úsecích, kterých ale na letošním Monte bylo jako šafránu. Jízdní projev připomíná ve vracácích staré dvoulitrové vozy WRC, které jezdily jako po kolejích. Rozdíl byl vidět hlavně, když se mezi novými auty přiřítil Craig Breen s DS3 WRC. Loňská auta jezdila subjektivně více rozevlátě. Uvidíme, jak bude jízdní projev vypadat na sněhu ve Švédsku a šotolině. Zklamáním je z mého pohledu určitě zvuk nových aut. Fiesta WRC je snadno zaměnitelná s R5, velmi specificky zní jen Toyota.

Co ukázalo Monte Carlo 2017?
Výhry v jednotlivých RZ si mezi sebe v poměru 7:7 rozdělily vozy Ford a Hyundai, jednu výhru má na kontě Citroën, Toyota dosáhla nejvýše na druhé místo. Černým koněm sezóny bude určitě Thierry Neuville. Uvidíme, jaké následky zanechá nehoda na Haydenu Paddonovi. Malcolm Wilson dotáhl svůj husarský kousek až k první výhře Fordu v MS od Walesu 2012. M-Sport vévodí po první soutěži i tabulkám výrobců. Silnou dvojici Sébastien Ogier a Ott Tanak podpoří na DMACKách i Elfyn Evans. Toyotě ke druhému místu pomohlo hlavně štěstí a bechybná jízda Jari-Matti Latvaly. Sestavě Citroënu se na domácí půdě nedařilo a vše zachtraňoval Craig Breen se starým modelem DS3 WRC. Ve Švédsku by za volantem nové C3 WRC mohl začít vystrkovat růžky.

Co ukázalo Monte Carlo 2017?
Ve WRC-2 dokázal Andreas Mikkelsen vyhrát rozdílem třídy při svém prvním startu za volantem Škody Fabia R5. O to více nás může mrzet, že pilot zatím nemá zajištěny starty v novém voze WRC.
Týmy se vyvarovaly dětských chyb u nových aut a můžeme se těšit na zajímavé porovnání sil na další specifické soutěži ve Švédsku.