Zařazeno : MS1508, Lappi, Tidemand
Na celkem 319,38 km se bude od čtvrtka do neděle vyžadovat kromě perfektně vyladěného vozu zejména odvaha a jezdecká přesnost.
„Finská rally je bezpochyby jedním z vrcholů roku. Potěší jak fanoušky, tak jezdce, protože má vše, co dělá rallysport rallysportem,“ říká šéf ŠKODA Motorsportu Michal Hrabánek. Kvůli vysokým průměrným rychlostem přesahujícím 100 kilometrů v hodině a velkému podílu jízdy na plný plyn bývá Finská rally také označována jako „formule 1 v lese“. Ideální terén pro nový vůz ŠKODA Fabia R5 i oba tovární piloty Lappiho a Tidemanda, kteří na také velice rychlé Polské rally zajeli „double“.
„Tento triumf nás utvrdil v tom, že jsme s novým vozem ŠKODA Fabia R5 nastoupili správnou cestu. Ale úspěch není důvodem, abychom založili ruce: Na Finské rally se samozřejmě chceme zapojit do boje o místa na stupních vítězů,“ dodává Hrabánek. Zejména mistři Evropy Lappi/Ferm jsou velice motivovaní, vždyť Finská rally je pro ně emocionální domácí podnik. Na legendárních zkouškách jako „Mökkiperä“ a „Myhinpää“ se mnozí finští soutěžní jezdci stali národními hrdiny.
Letos je po roční přestávce na programu rally opět legendární zkouška Ouninpohja, na které jezdci s vozy skáčou až přes 50 metrů daleko. „Spousta jízdy na plný pln a daleké skoky: mám rád tuto rally ve své vlasti,“ říká Lappi. „Na Finské rally potřebuješ spoustu odvahy a nesmíš si dovolit ani tu nejmenší chybu. Na domácí soutěž se obrovsky těšíme a chceme potěšit četné fanoušky,“ říká a zaměřuje se na druhé vítězství: „Samozřejmě se pokusíme zajet další úspěch. Poslední rally v Polsku ukázala, že vůz Fabia R5 má všechny důležité kvality vítězného auta.“
Také Pontus Tidemand má rád rychlé šotolinové tratě ve finských lesích a kolem pověstných tisíců jezer. „Jako junior už jsem tady zajel umístění na stupních vítězů, rychlé pasáže a skoky jsou prostě grandiózní. Časové odstupy budou pravděpodobně velice malé. Proto platí, že je třeba najít tu správnou směs vykalkulovaného rizika a chytré jízdy,“ dodal druhý skandinávský pilot ve službách značky ŠKODA.
Lappi a Tidemand by mohli na Finské rally s dalším špičkovým výsledkem pokračovat ve stíhacím závodě v celkové klasifikaci WRC 2. Ačkoli oba jezdci dosud absolvovali pouze třiz dosavadních sedmi podniků sezóny, jsou už na pátém a šestém místě. Také bilance úspěchů nového vozu Fabia R5 je působivá: v klasifikaci WRC 2 mistrovství světa FIA v rally má na kontě ze tří startů již pět umístění na stupních vítězů, včetně jednoho vítězství pro značku ŠKODA.
V českém mistrovství v rally (MČR) oslavili Jan Kopecký se spolujezdcem Pavlem Dreslerem s novým autem dosud čtyři vítězství ve čtyřech soutěžích. Dosud poslední kapitola příběhu o úspěchu: triumf na 42. ročníku Rally Bohemia, který se konal v regionu kolem Mladé Boleslavi, tedy sídla firmy ŠKODA.
Víte, že ...
… Esapekka Lappi a Janne Ferm jsou skutečnými odborníky na Finskou rally? Při svém premiérovém startu v roce 2011 skončili na 32. místě v celkové klasifikaci. Letos pojede tato úspěšná posádka na své domácí rally již počtvrté. A zároveň to bude malé jubileum: Lappi/Ferm se po 10. zúčastní soutěže mistrovství světa FIA v rally.
… také Pontus Tidemand si přiváží zkušenosti z Finské rally? Jel zde již v letech 2012 a 2013 v rámci akademie WRC a juniorského mistrovství světa FIA v rally a dvakrát se umístil na stupních vítězů. V roce 2013 Tidemand získal titul juniorského mistra světa.
… oba tovární jezdci ŠKODA Esapekka Lappi a Pontus Tidemand postupují v celkové klasifikaci WRC 2 dopředu, ačkoli absolvovali pouze tři z dosavadních sedmi rally této sezóny? Lappi se svým vítězstvím v Polsku katapultoval se 45 body na páté místo. Hned za ním je Tidemand se 43 body. Klasifikaci vede Fin Jari Ketomaa s 67 body. Včetně Finska je letos na programu ještě šest rally WRC, za každé vítězství je 25 bodů.
… se Finská rally poprvé konala již v roce 1951? Tehdy to ještě byla kvalifikace finských jezdců na legendární Rally Monte Carlo.
… se Finská rally v roce 1973 poprvé objevila v mistrovství světa v rally? Tehdy byla známá jako Rally tisíce jezer, teprve v roce 1994 byl název na žádost hlavního sponzora změněn.
… velká část trati je v porovnání s předchozím rokem beze změny? Nová je na úvod ve čtvrtek 2,27 km dlouhá úvodní rychlostní zkouška Harju v ulicích města Jyväskylä.
… legendární zkouška Ouninpohja letos slaví po roční přestávce svůj comeback? Ta je kvůli svým dlouhým skokům pokládána za špičkovou zkoušku odvahy ve světě rally. Rekord v nejdelším zdařilém skoku pochází z roku 2003 a jeho držitelem je Estonec Markko Märtin: s autem doletěl do vzdálenosti 57 metrů!
… pátek je na Finské rally dnem největších výzev? Celkem je na programu 157,63 km, z toho dvakrát 34,39 km dlouhá zkouška Ouninpohja. To je nejdelší zkouška celé rally. Celou denní vzdálenost je třeba ujet bez servisu.
… univerzitní město Jyväskyla je centrem rally? Do servisního parkoviště Paviljonki přicházejí každý rok tisíce fanoušků. Zřejmě nejslavnějším občanem tohoto města je Matti Nykänen, jeden z nejúspěšnějších skokanů na lyžích všech dob.
25.05.2015 12:14
Škoda Motorsport, WRC
13.02.2016 21:51
Škoda Motorsport, WRC