Zařazeno : GPD
Organizační tým pod vedením Silvestra Mikuláštíka zavedl účastníky GPD Rally cupu 2015 opět na tatrovácký polygon. V letošní sezoně tomu bylo již potřetí. Při únorovém klouzání si odvezl pohár určený nejrychlejšímu jezdci „Silvero“ Mikuláštík, o měsíc později vystoupal na první příčku Roman Odložilík. Tentokráte se jezdci neklouzali, nýbrž koupali, a to ve svém potu, neboť sobotní závody provázely tropické teploty.
Nejprve se ale ohlédněme za kategorií vozů s jednou poháněnou nápravou. Do Kopřivnice přijelo početné startovní pole dvoukolkářů (14 jezdců) a díky tomu byla k vidění pestrá plejáda závodních vozů. Nejpočetnější zastoupení měla mladoboleslavská škodovka v typech 130 GL, Favorit, Felicia a Octavia. Dále na polygonu soutěžili jezdci na hondách, citroënech, BMW a porovnat síly a otestovat vůz přijel i Petr Vraj junior s Opelem Adam. Velmi vyrovnané jízdy předvedl Radim Vavřík startující s Hondou Civic VTi. Čtyři časy vměstnal do rozpětí 1,2 vteřiny a tato vyrovnanost vynesla jezdci páté místo v kategorii F2. Podobnou vyrovnanost předvedl i již vzpomínaný Petr Vraj junior. Třiadvacetiletý jezdec z Jablůnky u Vsetína měl zrychlující tendenci, která mu vynesla nepopulární čtvrté místo. Třetí místo obsadil v Kopřivnici Jirka Gerych s Citroënem Saxo. Jirka dávno plně propadl rally a při oficiálních závodech plní roli mechanika nebo občasného spolujezdce. Na polygonu se držel neubuzský jezdec volantu a noty mu četla Jana Kobzáňová. Úvodní zkouška sobotního klání se stala rozhodující pro Jirku Sommera startujícího s Citroënem C2. Během této zkoušky poslal Jirka nechtěně auto do hodin a ztratil cenné vteřiny. I přes mocný finiš to stačilo na „pouhé“ druhé místo v dvoukolkách. Vítězství si odvezl Roman Žárský usedající do nejstaršího vozu v startovním poli, Škody 130 GL (1987). „Auto spíše připomínalo saunu a navíc jsme po druhé erzetě měli zadní pneu na plátno. Trať s horizonty a vracečkami byla velmi technická. Takové mám rád. Přijeli jsme se jen svézt, protože polygon Tatrovky byl vždy pro nás velká výzva, tak jsme si řekli proč to nezkusit a nepočítali jsme, že budeme držet krok s konkurencí. Vítězství ve dvoukolkách tak byla pěkná tečka za tímto závodem. Rád bych pochválil i organizátory v čele se Silvestrem Mikuláštíkem, kteří to v tom horku též neměli jednoduché,“ uvedl k závodu vítěz dvoukolek Roman Žárský.
O absolutní pořadí si to ovšem rozdali jezdci na vozech se všemi poháněnými koly. Značky Mitsubishi a Subaru měly zastoupení v mnoha různých evolučních řadách a na počet vyhrála modrožlutá značka Subaru v poměru 6:4. Páté místo v Kopřivnici obsadil Lukáš Čala s Mitsubishi Lancer EVO IX. O příčku lepší byl nestor amatérských závodů a pravidelný účastník GPD podniků Jaroslav Podešva se Subaru Impreza. Počtvrté v letošní sezoně GPD Rally cupu vystoupal na bednu Antonín Tlusťák startující s Mitsubishi Lancer EVO IX. Po třech druhých místech to bylo tentokráte místo třetí. Pomyslné stříbro si na polygonu vyjel Silvestr Mikuláštík, který i pro tento závod zůstal věrný značce Subaru. Roman Odložilík využil závodu v Kopřivnici k testování Fordu Fiesta R5. Test vozu před Rally Bohemia proběhl dle předpokladů jezdce a ve finále si ještě odvezl pohár za prvenství v absolutní klasifikaci.
Vítězný Roman Odložilík přijel do Kopřivnice testovat. Využili jsme chvilky a na pohovor jsme si pozvali zástupce posádky TRT Czech Rally Sport Martina Turečka, abychom mu položili pár otázek.
V letošní sezoně střídáte vozy Ford Fiesta R5 a Subaru Impreza WRC, jak těžký je přechod posádky z jednoho vozu do druhého? Dají se porovnat tyto dva vozy v jízdních vlastnostech? (a porovnání s Xsarou WRC?)
„Přechod z naší Fiesty R5 do Imprezy WRC nebyl zrovna jednoduchý. Jsou to hodně odlišné vozy a hlavně u WRC je třeba odjet spoustu kilometrů, než zjistíte, jaké má vlastně možnosti. Impreza má na rozdíl od R5 silný motor, ale i díky své velikosti vyžaduje trochu dravější jízdní styl. Fiesta R5 je moderní vůz, který se díky M-sportu neustále vyvíjí a zlepšuje. Xsara WRC je malé auto, myslím si, že do MČR ideální, ale problémem je zase spolehlivost.“
Pojedete ještě letos Imprezu WRC, respektive jaký je váš plán soutěží?
„Vzhledem k tomu, že se nejede Příbram, tak nám zbývají už jen Bohemka s Barum rally, a to bychom měli jet s fiestou. Je možné, že se naše Fiesta R5 objeví opět na některé soutěži v zahraničí, případně v rallysprint serii. Svezení v Subaru Impreza WRC bylo velice zajímavé a přineslo nám spoustu poznatků, prioritu však zatím má Fiesta R5.“
Jak hodnotíte první polovinu vaší letošní sezony v rally?
„My jsme s průběhem zatím spokojeni. Na rozdíl od minulé sezony nás neprovází technické problémy, snížili jsme časovou ztrátu na nejrychlejší. Stojíme nohama na zemi, a tudíž víme, že na Kopeckého s Pechem jednoduše nemáme. Oni si jedou svou ligu a my svou. I souboje o třetí místa bývají krásné a my si je plně užíváme.“
Letos občas startujete i v seriálu GPD Rally cupu. K čemu vám slouží tyto starty?
„Je to pro nás hlavně ideální příležitost vyzkoušet různé změny na voze. Výhodou je, že se jede na čas, tak můžeme porovnávat. V dnešní době není jednoduché získat povolení k testování, tak jsme za tuto možnost velmi rádi.“
Jak hodnotíte kvalitu pořádání těchto podniků a doporučil byste je dalším jezdcům?
„Někteří jezdci využívají tyto podniky k levnému svezení na uzavřené trati, jiní, podobně jako my, zde testují své vozy. Pořadatelský tým není velký, ale v čele se Silverem zvládají závody skvěle. Kdo si chce zazávodit v přátelské atmosféře, na výborně připravených tratích, určitě si na GPD Rally cup cestu najde.“
01.04.2015 08:32
Miroslav Vebr, Česká rally