Zařazeno : Prodrive
Prodrive dnes není jen přípravce soutěžních a závodních automobilů, ale také výrobcem pokročilých technologií a lehkých kompozitů pro automobilový průmysl, letectví nebo armádní složky, který zaměstnává ve Velké Británii přes 500 lidí.
V roce 1984 Porsche 911 SC RS a katarským jezdcem Saeedem Al-Hajrim zvítězilo v prvním ročníku MERC, přičemž Henri Toivonen ve stejném voze přišel o evropský titul kvůli poranění zad. Na tuto dobu, kdy se celé Prodrive mohlo sejít u jednoho jídelního stolu, vzpomíná šéf David Richards: "Nasadili jsme téměř sériové Porsche 911 do první soutěže v Kataru a museli přežít spoustu problémů, přeci jen, vůz se spíše hodil na závodní okruh, než na pouštní cesty. Porsche přišlo prakticky přímo z továrny v Německu a byl to první z řady úspěchů se Saeedem Al-Hajrim, ale první vítězství je obzvláště zapamatovatelné."
Prodrive slaví třicet let úspěchů
Od té doby Prodrive startovalo ve 472 soutěžích (261 v MS), vyhrálo 132 z nich a na pódiu byli jeho jezdci při dalších 182 příležitostech. Na druhé straně pak stojí 651 okruhových závodů a 130 vítězství a 266 pódií při nich. Ačkoliv Prodrive je nejvíce známo díky devatenáctileté spolupráci se Subaru, se kterým získalo tři jezdecké (McRae 1995, Burns 2001 a Solberg 2003) a tři konstruktérské (1995, 96 a 97) tituly, zhruba polovinu z 871 rallyových startů představují vozy Porsche, MG, BMW a MINI.
První start Prodrivu v MS byla Acropolis 1984, první vítězství byl soukromý start Bernarda Beguina s BMW M3 na Tour de Corse 1987. Než se v devadesátých letech Prodrive plně koncentrovalo na MS, mělo na svém kontě tři britské tituly, dva z MERC, dva z Belgie, dva z Francie a jeden z Irska. V devadesátých letech pak přidalo se Subaru čtyři tituly v APRC.
Na okruzích slavilo Prodrive úspěchy v BTCC, kde získalo titul v roce 1987 s BMW M3 a po období s Alfou Romeo a Hondou také s Foredem Mondeo v roce 2000. Při legendárním 24 hodinovém závodě v Le Mans získalo tři vítězství ve třídě GT (2003 Ferrari 550 a 2007+2008 Aston Martin DBR9). Naopak bez titulu skončila desetiletá kompaň se značkou Ford v australské sérii V8 Supercar.
18.01.2010 17:08
Honza Froněk, WRC