Zařazeno : Citroen, Loeb
Můžete se ohlédnout za nejdůležitějšími etapami vývoje vozu C - Elysée WTCC?
„V průběhu zimy 2012 jsme přeměnili vůz Citroën DS3 WRC na mobilní laboratoř, s pomocí které jsme měli v Citroënu dostat odpovědi na řadu otázek kolem prací s přípravou cestovních vozů. Tyto přípravné práce směřovaly co nejefektivněji k vývoji koncepce C-Elysée WTCC. Vůz poprvé vyjel uprostřed června 2013. Až do konce loňského roku jsme vylepšili spolehlivost C-Elysée WTCC hlavně díky použití nových dílů. Od začátku roku jsme takřka dokončili technickou stránku a nyní se tak můžeme plně soustředit na to, jak dalece ji budeme moci využít. Pokrok jsme zaznamenali v práci na nastavení auta, na pneumatikách a také jsme se zaměřili na podmínky pro samotné piloty.“
Na kterých okruzích jste testovali?
„Nechtěli jsme se systematicky věnovat pouze okruhům, na kterých se bude jezdit mistrovství světa, ale snažili jsme se najít i tratě, které mají vždy něco typického, s čím bychom se mohli setkávat v průběhu celé sezony. Proto jsme byli třeba na Hungaroringu a v Monze, tedy na dvou tratích, které už asi nemohou být odlišnější. Na začátku roku náš partner Abu Dhabi nám dal příležitost využít Yas Marina. Tam jsme využívali podmínek s vyššími teplotami, než vládly v Evropě, nicméně neminul nás ani déšť.“
Jaké jste si udělali hlavní závěry z vývojové etapy?
„S novými technickými předpisy FIA WTCC se mění všechny parametry. Vozy pro rok 2014 jsou větší, lehčí a ještě výkonnější… Dokonce i tak zkušený pilot, jakým je Yvan Muller, postrádal nějaký srovnávací bod. Například jsme věděli o důležitosti aerodynamiky, ale netušili jsme, jak významná opravdu je. Hodně jsme proto zapracovali právě na této oblasti, také s využitím CFD a následně i v aerodynamickém tunelu. Náš finální balíček úprav jsme ještě neotestovali na dráze, představíme ho až při posledním testování před startem sezony.“
Je aerodynamika opravdu jedinou oblastí, ve které jste pokročili?
„Opravdu každý detail vyžaduje plnou pozornost. Jen si vezměte například zavěšení. Když jsme chtěli definovat geometrii, začali jsme od toho, co jsme znali nejlépe - od Xsary Kit-Car s předním pohonem, který byl postavený na asfalt. Jenže rychlost a odpor, kterým čelí tato dvě auta, jsou velmi rozdílné. Proto jsme bojovali s tím, abychom dosáhli požadované efektivity a spolehlivosti. Pokud jde o motor, v tom byla naše práce lehčí. Vývoj motoru C- Elysée WTCC vycházel z toho, co bylo koncipováno pro DS3 WRC a co jsme využili ve čtvrté sezoně tohoto vozu v rally. Některé technologie, například "fresh air", nejsou tak citlivé na závodním okruhu a tudíž jsme dospěli k dobrým výsledkům poměrně rychle. Dokonce ani s extra 50 koňskými silami výkonu jsme neměli žádné větší problémy.“
Jaký je další mezník pro vás?
„Do začátku šampionátu máme v plánu stihnout ještě tři testování. V jednom z nich budeme chtít ze dvou vozů C-Elysée vytěžit maximum zkušeností v nejvýznamnější oblasti - pneumatikách, které budou testovat Séb, José-Maria a Yvan. Tyto testy určitě rovněž posílí řidičsko-inženýrské vztahy. Také si budeme chtít potvrdit správnost našich pracovních metod, našeho vybavení a všeho specifického pro tuto kategorii.“
A kdy se Citroën C-Elysée dočká homologace?
„Před FIA předstoupíme v polovině března. Od toho okamžiku bude určitý počet položek "zmražen" a my budeme moci dělat změny jen s využitím "žolíků", tedy v systému, který velmi dobře známe už z rally. I přes tyto předpisy se budeme snažit připravit auto, které bude konkurence schopné a spolehlivé už od prvního závodního startu. Za jedenáct týdnů nás čeká 7 evropských startů sezony. Musíme být ale připraveni už v Marrákeši.“
27.01.2014 18:09
Lenka Martinová, Ostatní