Podobně jako před rokem nedojede posádka kamionu Liaz ve složení Jaroslav Valtr, Josef Kalina a Jakub First do cíle Rallye Dakar. Opakuje se i podobný scénář - náročnost nejtěžšího motoristického maratonu nevydržel motor jejich vozidla.
Na trati páté etapy z Chilecita do Tucumánu zvládlo trio KM Racingu první část rychlostní zkoušky, po přejezdu neutralizací byli Češi na šestém kontrolním bodu klasifikováni na 27. místě, ale po patnácti kilometrech se jejich kamion poháněný motorem Gyrtech zastavil.
„V úvodu etapy se nám jelo dobře, akorát že nás postihly defekty. Po startu do druhé poloviny erzety jsme ale udělali motor,“ hlásil smutně z Argentiny Jarda Valtr. „Když jsme vyjížděli na jednu menší dunu, najedou se to kouslo, v agregátu zachrastilo a vytekl z něj olej. Nejde s ním točit, je asi po něm,“ popisoval situaci.
„Čekáme na té duně, jestli nás někdo odtáhne na pistu a tam pro nás má s asistenčním manem přijet týmový šéf Martin Macík. Představovali jsme si naše vystoupení jinak, ale tohle je bohužel realita. Nedá se s tím nic dělat,“ pokračoval očividně rozčarovaný Valtr. Technické problémy s převodovkou ho postihly už ve druhé etapě a do problémů se dostal i ve čtvrté, kdy po rychlejším projetí jedné zatáčky skončil na boku.
Do páté etapy tak startoval jako devatenáctý v průběžném pořadí a se ztrátou téměř pěti hodin na vedoucí kamion. „Jsem zklamaný, že nedojedeme stejně jako loni do cíle a budeme se předčasně vracet domů,“ dodal ambiciózní pilot liazky s číslem 513, pro níž je Rallye Dakar 2014 už minulostí.
S problémy na trati stojí i Josef Macháček, ke kterému vyrazila asistence. Ani u něj není jisté, zda bude pokračovat.

Foto: Tatra Buggyra Racing
A podobně to bohužel vypadá i u Tatra Buggyra Racing týmu.
Když smůlu, tak pořádnou! Hotové peklo si v 5. etapě prožila posádka týmu Tatra Buggyra Racing. Po té, co pilot Martin Kolomý úspěšně přežil středeční nejtvrdší dakarskou zkoušku, po které v cíli zkolaboval, utržil jeho kamion hned v následujícím díle těžkou ránu. V horách na těžko dostupném místě mu odešel kompresor. Závadu se mu podařilo opravit až po dlouhých osmi hodinách, kdy teprve vyjel do druhé měřené části. Celý tým za sebou má dlouhou noc a stále očekává, zda se jeho šance na celkové solidní umístění definitivně nevytratila.
"Kompresor na dofukování vzduchu je u kamionu bohužel zásadní věc. Bez něj nejdou brzdy, řazení, dofukování kol ani pérování. Byli jsme prostě vyřízení," popsal pilot
Martin Kolomý, který navíc uvíznul v nejhorším možném místě, v horském průsmyku.
Pátý závodní den měl být co do celkového počtu kilometrů nejdelším v letošním ročníku. Pořadatelé proto etapu znovu rozdělili do dvou měřených částí. V té první si Kolomého posádka vedla opět výborně. Po dvou stech jedenácti kilometrech byla devátá s pětatřicetiminutovou ztrátou na vedoucího Rusa Sotnikova. V tu chvíli byla také nejlepším českým týmem, ale současně začaly i problémy s kompresorem. Kolomý dokázal ujet ještě sto deset kilometrů neutralizační zónou ke druhé části, než se definitivně zastavil. Kdyby byl jezdem na motorce či čtyřkolce, mohl by si pískat.
"Pořadatelé totiž z bezpečnostních důvodů druhou měřenou část pro tyto kategorie zrušili, jelikož se kvůli dešťům z minulého týdne měl změnit tvar koryta řeky. Navíc bylo šílené vedro. Pro auta a kamiony tuhle část výrazně zkrátili. Kdyby vše bylo v pořádku, dojeli bychom do cíle standardně do dvou hodin, takhle nás vážně potkalo hotové peklo," kroutil hlavou nad smolnou událostí kopilot
David Kilián.
Rus Sotnikov si svoji suverenitu dokázal udržet i ve druhém úseku a přijel si pro vítězství, které ho posunulo na celkovou čtvrtou příčku. Vedoucí De Rooy ale na třetí pozici zaostal jen o dvanáct minut a i nadále je lídrem soutěže kamionů. Kolomý se znovu rozjel po osmi hodinách.
"Martin do poslední části etapy vyrazil chvíli před půlnocí našeho času. Po zkrácení to mě nějakých sto kilometrů, po kterých ho čeká dvě stě padesát do bivaku a ráno hned výjezd na další etapu. Všichni jsou extrémně vyčerpaní a sami čekáme na informace, jak vše dopadne," přiznal z dějiště technický ředitel Buggyry
Robin Dolejš.
Pátá etapa se ale stala osudnou pro mnoho dalších posádek. Televizní záběry nejednou ukázaly, jak statní chlapi zoufalstvím pláčou. Dakar je zaslouženě označován za nejtěžší vytrvalostní soutěž na světě. Zda Kolomý definitivně ztratil šanci na celkové umístění stále není jisté. Přestože jeho posádka ve výsledkové listině zatím nefiguruje, na té startovní je už označena.
"Startuje chvíli před půl dvanáctou jejich času, ale už ve čtvrt na sedm musí vyrazit na přejezd. Jestli naše šance na celkový vavřín vyhasly, nemůžeme říct. V první řadě musíme počkat, až kluci dorazí do bivaku, teprve pak se uvidí, co a jak bude dál," dodal manažer týmu Buggyra
Jan Kalivoda.