English versionDeutsch version
Polska 	zwolnienieMagyar változat
??????? ??????Versión en espa?ol
Rally-Mania.cz

/ Zpět na přehled článků

Štajfova zimní mise [+FOTO]

Zařazeno : ME1302, Štajf

Karel Špaček, 17.01.2013 20:37
Tisknout článek
Kategorie : ME; zobrazeno : 5703x


Úspěšný pražský závodník, vítěz Bohemia rallye 2005 a někdejší absolutní vicemistr ČR v rallye Vojtěch Štajf patří se svými 134 starty v automobilových soutěžích mezi nejzkušenější soutěžní jezdce u nás.
Foto (c) Radek Vojtěchovský
Foto (c) Radek Vojtěchovský

V posledních několika letech pak kromě pravidelné účasti v domácím mistrovství republiky vyhledává i soutěžácké extrémy. Před čtyřmi lety v lednu si v padesátistupňových vedrech nejsuššího místa planety v chilské poušti Atacama vyzkoušel skutečně „horké“ sedadlo v závodní Tatře po boku slavného dakarského závodníka Aleše Lopraise, dva následující roky pak za volantem Subaru ziskem stříbrných věnců v produkční kategorii a umístěním v nejlepší dvacítce celkově úspěšně reprezentoval české barvy v nejstarší světové soutěži, Rallye Monte Carlo, aby v roce 2011 opět v Tatře vyhrál ruskou Rallye Hedvábná stezka. Loňskou sezónu pak jezdec Subaru Czech Duck racing teamu zahájil premiérovým startem na jednom z nejstarších a zároveň nejextrémnějších automobilových závodů vůbec, finské Arctic rallye za polárním kruhem.

Foto (c) Radek Vojtěchovský
Foto (c) Radek Vojtěchovský

Rok 2013 je již devátým rokem kontinuální spolupráce osmatřicetiletého jezdce s importérem vozů Subaru pro ČR a pro svůj jubilejní osmdesátý start v „dresu“ této japonské značky si Vojtěch Štajf, jemuž někteří fanoušci už neřeknou jinak než Vojtanen, přichystal zopakování úspěšného startu v kraji polární záře a čtyřicetistupňových mrazů. V roce 2012 zde mezi 130 startujícími obsadili se spolujezdkyní Petrou Řihákovou celkovou 25. pozici, když vyhráli klasifikaci smíšených posádek a umístili se jako třetí zahraniční dvojice. S ohledem na předchozí nulové zkušenosti s tímto specifickým podnikem a nemožností simulace arktických podmínek pro testování v našich zeměpisných šířkách se tým podobně jako při dvojí účasti v Monaku rozhodl pro „repete“ a chce po loňském sbírání zkušeností ve 48. ročníku Arctic rallye vylepšit své loňské umístění, které je zde dosud jediným a zároveň nejlepším výsledkem české posádky. Na startu v Rovaniemi se pak proti původnímu plánu v nejnovějším modelu Subaru WRX STI objeví staronová posádka Štajf-Řiháková, jelikož Vojtova navigátorka Marcela Ehlová při havárii na rakouské Jänner rallye ve voze druhého týmového jezdce Petra Kačírka utrpěla vážné zranění s delší dobou léčení. Velkou motivací pro Vojtu s Petrou je i následný start ve druhém závodě letošního Mistrovství Evropy v rallye v Lotyšsku, který se koná hned další víkend v oblasti měst Liepaja a Ventspils a Arctic rallye tak má posloužit zejména jako test pro tento závod. Společným jmenovatelem obou podniků je použití speciálních pneumatik se 7mm dlouhými hřeby a teploty hluboko pod bodem mrazu.

Foto (c) Radek Vojtěchovský
Foto (c) Radek Vojtěchovský

V rallye Liepaja-Ventspils pak má posádka Štajf-Řiháková za cíl využití zkušeností zpoza polárního kruhu a zde najeté kilometry v očekávané evropské konkurenci přetavit v bodované umístění v Production cupu ERC. Soutěž je se svými 250 km rychlostních zkoušek podobně náročná jako Arctic rallye, rozdíl ale bude zejména v méně mrazivých teplotách a dvojím průjezdu rychlostními zkouškami. Kvůli tomu se dají očekávat horší podmínky na trati s vyjetými kolejemi. Navíc je podle nových předpisů pro ME nutné použít pneumatiky o průměru 15 palců shodné s těmi pro šampionát WRC (jako při Švédské rallye), na rozdíl od dříve používaných úzkých šestnáctipalcových, které se nadále mohou jet na Arctic rallye. I z tohoto důvodu bude posádka Subaru Czech Duck racing teamu v druhé etapě Arctic rallye používat pneumatiky 15“ i přes očekávaný negativní vliv na časy, ale s ohledem na sbírání zkušeností pro Lotyšsko.

Foto (c) Radek Vojtěchovský
Foto (c) Radek Vojtěchovský

Výsledek v Rallye Liepaja-Ventspils pak mnohé napoví i o dalším programu startů posádek Subaru Czech Duck racing týmu v letošní sezóně. První jezdec týmu Vojtěch Štajf po dohodě s partnery buď zvolí další ročník domácího MMČR, vyšperkovaný ještě jedním podobně extrémním startem na zahraniční soutěži či se po případném úspěchu v Lotyšsku pokusí rozšířit bodový zisk v Production cupu mistrovství Evropy na vybraných závodech tohoto šampionátu a starty na domácí půdě zredukuje. Druhý jezdec Petr Kačírek pak za volantem současného modelu WRX STI absolvují spolu s Milanem Samešem s vozem starší specifikace rallysprintový šampionát.

Kromě stálých partnerů týmu podpořily start na Arctic rallye pojišťovna ČPP a.s. Vienna Insurance Group a společnosti Abadia a.s. a Adria - karavany Sedlčany, start v Lotyšsku pak společnosti KONT, STAMONT, OKDC a AuditPro.

Foto (c) Radek Vojtěchovský
Foto (c) Radek Vojtěchovský

Arctic Rallye v bodech
·    Místo konání: Laponsko – nejsevernější část Finska. Centrem rallye je zdejší správní středisko Rovaniemi – díky domovině vánoční postavy Santa Clause je pak známé nejen fanouškům motorismu. V tomto městečku, kde koncem ledna panuje polární noc a slunce vychází jen na čtyři hodiny denně, teploty často klesají k minus čtyřiceti stupňům Celsia.
·    Jedna z nejstarších rallye vůbec, od r. 1966 se konala každý rok až do letošního 48. ročníku
·    1977 a 1978 podnik mistrovství světa, do r. 2004 závod Mistrovství Evropy
·    Mezi vítězi 5 mistrů světa (výhradně Skandinávci) – Hannu Mikkola (1970), Ari Vatanen (1977, 1978), Timo Salonen (1982), Tommi Mäkinen (1989) a Marcus Grönholm (1996,1997,1998)
·    Soutěž nikdy nevyhrál neseveřan, zvítězit se finsky řekne Voittaa
·    Díky lednovému termínu oblíbeným zpestřením i pro severské jezdce z Formule 1: JJ Lehto se zúčastnil celkem desetkrát, přičemž jeho nejlepším umístěním byla devátá příčka, Mikka Häkinen zde startoval čtyřikrát a nejlépe dojel devatenáctý. Svou úplnou premiéru v rallye zde absolvoval Kimi Räikkönen a v cíli byl třináctý, zatímco Mika Salo soutěž nedokončil
·    Loňský vítěz Arctic rallye Esapekka Lappi nahradil pro letošek Juho Hänninena na postu továrního jezdce Škoda motorsportu

Foto (c) Radek Vojtěchovský
Foto (c) Radek Vojtěchovský

·    Startovní listina 48. ročníku čítá 122 posádek. Kromě domácích Finů se do soubojů na 10 rychlostních zkouškách o celkové délce téměř 250 km zapojí i jezdci z Anglie, České republiky, Estonska, Francie, Irska, Německa, Norska, Ruska a Ukrajiny.
·    Největší hvězdou Arctic rallye 2013 trojka továrního týmu VW Andreas Mikkelsen, nejdelší rychlostní zkouška měří 48,5 km. Očekávané teploty – 35 ⁰C
·    Vojtěch Štajf s Petrou Řihákovou odstartují s číslem 58, jako čtvrtá zahraniční posádka
·    Ve startovním poli mj. 2 vozy WRC, 10 vozů S2000, 31 Mitsubishi Lancer a 10 vozů Subaru Impreza. Zřejmě nejexotičtější vůz Ferrari 308 GTB.
·    Ve vozech posádky používají vyhřívací vložky do bot, ve vozech pak odlišné zapalovací svíčky, řidší olej v tlumičích, převodovce a diferenciálech a motorový olej pro kvalitní mazání i v extrémně nízkých teplotách. Do ostřikovačů se používá neředěný koncentrát do -80 ⁰C. Samostatnou kapitolou jsou speciální pneumatiky, které jsou v odlišném provedení pro levou a pravou stranu auta, a každá je opatřena 380 hroty vystupujícími 7mm nad běhoun
·    Vzdálenost z České republiky je 2500 kilometrů, cesta týmu zabere zhruba tři dny. V servisu je nutností kompletně zaplachtovaná „garáž“ a speciální izolace podlahy, do naftových vyhřívačů servisního stanu je třeba tankovat arktickou naftu. Tým na cestě musí ve správnou chvíli vyměnit palivové filtry u obou dieselových doprovodných vozů, aby nedošlo k zamrznutí palivového systému a při každém tankování navíc přidávat do paliva aditiva. Perličkou je povinná výbava tréninkového i závodního vozu pro případ odstoupení, kde nesmí chybět nejen lopata, lano a dva varovné trojúhelníky, ale i polární oblečení pro oba členy posádky.

Foto (c) Radek Vojtěchovský
Foto (c) Radek Vojtěchovský


/ Zpět na přehled článků

/Související články

Racing-Mania.cz

Štajf v Lotyšsku uspěl i přes svou nemoc

05.02.2013 12:33

Seriál Karel Špaček, ME

Racing-Mania.cz

Štajfova zimní mise [+FOTO]

17.01.2013 20:37

Článek Karel Špaček, ME

Vojtěch Štajf: R5 je velkou výzvou

Vojtěch Štajf: R5 je velkou výzvou

30.03.2016 18:40

Článek Libor Hlisnikovský, Česká rally

Štajf otevřel účast v MERC druhým místem

Štajf otevřel účast v MERC druhým místem

30.04.2018 07:42

Článek Tomáš Vaněk, WRC

Racing-Mania.cz

Reprezentant Štajf se chystá na jih

12.05.2011 14:16

Článek Karel Špaček, Ostatní

Hustopeče: Štajf se chystá do vinic

Hustopeče: Štajf se chystá do vinic

16.06.2016 10:11

Článek Libor Hlisnikovský, Česká rally

Racing-Mania.cz

Štajf za polárním kruhem uspěl

30.01.2012 01:03

Článek Karel Špaček, Ostatní

Rychlé hledání
ČSOB Pojišťovna
Nejvýhodnější povinné ručení online. s 10% slevou
Srovnejto.cz - výhodné pojištění vozidel s možností porovnání
Nejlevnější povinné ručení online od největšího poskytovatele online pojištění v ČR - ePojisteni.cz.
Najděte si nejlevnější operativní leasing pro soukromé osoby snadno a rychle.
Kalkulačka povinného ručení - ušetřilo s námi 91 % řidičů, buďte mezi nimi i Vy.

/Tovární týmy se připravují na finské lety [VIDEO]

/ Další video...