V novém březnovém čísle MOTORSPORT magazínu si přečtete o úvodním podniku Mistrovství světa v rally ze Švédska, o technice Daytona Prototype a v historii se nejnovější číslo MOTORSPORT magazínu ohlíží za francouzskou chloubou monopostem Matra MS80.
Ilustrační foto
Vítejte v novém světě!
Druhý únorový víkend v Karlstadu začalo letošní, už 39. soutěžní automobilové mistrovství světa, jež je zároveň i 32. šampionátem soutěžních pilotů.
A přestože v něm patřila – podobně jako loni – úvodní Švédská rallye Miko Hirvonenovi s vozem Ford, samotný šampionát touto sněžnou rallye vstupoval tak trochu do dějin. Hned z několika důvodů. Ten největší je samozřejmě fakt, že po dlouhých patnácti letech vzala za své dosavadní podoba nejprestižnější kategorie tohoto šampionátu – vozů WRC. Takže jsme se rázem ocitli v prakticky novém světě. Na severu Evropy však po tucet let trvající pauze debutovala například i tzv. Power Stage. Tedy na konec všech podniků šampionátu přidaná rychlostní zkouška, jež by v některých případech měla a mohla mistrovské podniky ještě víc zdramatizovat...
Daytonské prototypy
Za velkou louží se jezdí tolik závodů, že by se vám z toho zatočila hlava. A asi by se vám zatočila i z toho, jak moc je tam motorsport sledovaný hlavně v porovnání s liduprázdnými tribunami našich okruhů…
Tomáš Enge letos opět po roční přestávce usedl do kokpitu prototypu a rozdal si to s ostatními v legendární čtyřiadvacetihodinovce v Daytoně. Při téhle příležitosti řídil speciál Ford-Riley týmu Starworks Motorsport.
I když daytonské prototypy (jejich pojmenování pochází právě od nejslavnějšího závodu série Rolex Sports Cars) vypadají, jako by neuměly do pěti počítat, a čekali byste pod bachratými tvary „poctivou“ litinovou techniku s kořeny v poválečných V8, tak...
Francouzská chlouba - Matra MS80
Matra se ve formuli 1 už hezkou řádku let neobjevila. Málokdo si vzpomene, že dokázala postavit monopost, který dosáhl na titul. Bylo to v sezoně 1969 a za volantem tu sezonu seděl slovutný Jackie Stewart. Matra MS80 byl čtvrtý typ formule 1 pocházející z produkce Matry – francouzské značky se sídlem ve Vélizy na předměstí Paříže. Následovala ne úplně úspěšné typy MS9, MS10 a MS11. Po druhé světové válce a zániku několika klasických francouzských značek včetně Bugatti, které se závodění úspěšně věnovaly, neměly tamní automobilky velký zájem stavět závodní vozy, natož monoposty pro prestižní formuli 1. Překvapivě se do tohoto nelehkého úkolu pustila firma zabývající se leteckou a raketovou technikou – Matra...
Martin Svoboda se vrací
Je osmý leden 2010 a v Dolním Bousově u autokrosaře Martina Svobody probíhají dokončovací práce na Mitsubishi Lancer Evo 8 a přepravním autobusu před odjezdem na Autoslide do Žarnovice. Vicemistr republiky právě mění kola u autobusu, když hever nevydrží nápor tíhy Karosy. Ta mu padá na obě ruce a na dlouhých devět minut ho uvězní pod sebou.
Následuje několik operací rukou v oblasti zápěstí a dlouhá rekonvalescence. Na závodní tratě zamířil Martin až při podzimním Setkání mistrů v Humpolci, kde si chtěl vyzkoušet, že ruce jsou v pořádku a sevřou volant závodního vozu s patřičnou pevností. Comeback byl úspěšný, Martin dojel druhý za Václavem Fejfarem. V nabité konkurenci na rozbahněném žarnovickém oválu při lednovém Autoslide 2011 dojíždí Martin ve strhujícím finále druhý. Z jeho pohledu je to ale vítězství. Už nepochybuje, že do evropského šampionátu autokrosařů letos skutečně zamíří...
... více v Motorsport Magazínu březen 2011